Kan jeg unngå hevelse og blåmerker?

Daglig spør kundene når de ringer oss om hva de kan gjøre for å unngå mest mulig blåmerker / hevelser etter injeksjonsbehandlinger?

Lepper1

Blåmerker og hevelse kan skje! Det kan man bare ikke benekte. «End of story».
Det er de mest sannsynlige «komplikasjoner», når det gjelder estetiske injeksjonsbehandlinger.
Jeg setter ordet «komplikasjoner» i anførselstegn, fordi det egentlig ikke teknisk sett er en komplikasjon. Allikevel er det for noen kvinner det verste mulige som kan skje – «That can happen».

Har man gjort flere behandlinger har man ofte opplevd hevelser eller blåmerker:
Her er noen bilder fra oss på Signaturklinikken med blåmerker og hevelser.
Dette kan skje, og det er noe som det bør informeres om før behandling, slik at man kan behandlingen litt i forhold til hva man skal de nærmeste dagene.

Et godt råd er å gjøre injeksjonsbehandlinger minimum 1 uke før du skal noe spesielt.
Ikke tro at du kan ta behandling på slutten av uken og være «smashing » på lørdag, eller klar for bryllup på søndag. Det kan gå galt…

Presse og bloggere skriver ikke så mye om disse små «komplikasjonene», og oftest blir de kun nevnt i konsultasjonfasen på en klinikk (sammen med mye annet).
La det derfor ikke komme som noe sjokk. Hevelse, rødhet og blåmerker er svært vanlige «komplikasjoner», men de løser seg oftest selv innen en uke.

Flere kjendiser har blitt attakkert av pressen, og fått overskrifter om altfor store lepper. Ofte er det da snakk om bilder tatt rett etter en behandling. De har fått en normal hevelse, som går ned etter en dag eller to.

Forbrukerundersøkelsen som ble gjort av Forbrukerrådet i mai 2014, og som avdekket mangelfull informasjon om bivirkninger, ble gjort i resepsjon/ butikklokalet.
Informasjon om bivirkninger og riktige forventninger rundt behandlinger blir gitt i konsultasjonen med behandler. Ingen «selger» forteller om bivirkninger i første ledd.
Autoriserte Restylane behandlere har veldig gode pasientskjemaer de følger, som dekker alle punkter for oss som kunder.
Det er også viktig å huske at de fleste av oss er veldig nervøse første gangen (eller hver gang) vi skal få en sprøyte, og hva vi får med oss kan fort bli en annen sak…….!

Når du stikker hull på huden med en skarp nål, er det en sannsynlighet for å treffe et blodkar, som vil danne et blåmerke (en innvendig liten blødning – på samme måte som når du slår deg).
Hevelse kommer automatisk av at man tilfører en filler inn i huden, og dette må huden tilvenne seg.
Huden må skape nytt rom for filleren/ produktet , dette kan sprenge og skape hevelse rett etter behandling.
Spesielt etter Botulinumtoksin (btx) behandling, vil man få synlige nålestikk etter behandlingen, som vil kunne være synlige i noen dager etterpå.

Hva kan man gjøre for å minske risikoen?

HER ER BEAUTYBLOGG SINE BEST TIPS FØR BEHANDLING:

• Unngå større alkoholinntak 48 timer før behandling. Dette er blodfortynnende. Mange får økt væske i kroppen av alkohol, så det hjelper ikke akkurat mot hevelse!
  • Antikoagulerende medisiner. Noe med ibuprofen i som for eksempel aspirin. ** ALDRI stopp med livsviktige medikamenter for forfengelighet.
  • Fiskeolje (omega)/ hvitløk er faktisk veldig blodfortynnende (NB! For effekt må inntak avsluttes minimum 1 uke før behandling).
  • Det kan være lurt å unngå å få mensen. Hvis du kan?  Man kan bestille time utenfor menstruasjonssyklusen. (Dette også hjelper mot hevelse). Dette ser jeg personlig har en stor påvirkning.
  • Unngå behandling når du er syk eller nettopp har vært syk. Da er immunforsvaret ofte ekstra på vakt, og sannsynligheten for uønsket komplikasjon større.
  • Vet du at du lett får hevelse, kan det være lurt å informere behandler om dette. Det finnes ulike måter å dempe hevelse på.
    I utlandet brukes preparatet Betapred mye i forbygging av hevelse i lepper. Bruk av en kjølig ispose før og etter behandling reduserer også hevelse.

TIPS ETTER BEHANDLING:

• Trykker du på et blåmerke, vil det bare gjøre ting verre.
  • Har du fått blåmerker, er et godt tips Cover sminke eller Hirudoid salve som demper både hevelse og blåmerker.
  • Ikke ta på injeksjonstedene når du kommer hjem. Øker faren for infeksjon.
  • Ikke kyss eller ta på masse sminke med «skitten» kost rett etter behandling. Øker fare for infeksjon.
  • Kontakt behandler eller klinikk når noe ikke oppleves normalt. Bedre å vite enn å være urolig.

Går man til autoriserte behandlere og seriøse klinikker er man i trygge hender.
HUSK! Ditt ansikt er behandlers autograf.