Det er mange ulike spørsmål jeg får fra dere lesere, og jeg vil prøve å ta for meg alle jeg får.
Et av spørsmålene jeg har fått nå er:

«Får jeg vitamin-D mangel dersom jeg bruker solkrem hver dag?»

signaturklinikken.no/beautyblogg svarer:
«Soleksponering i 5 – 10 minutter midt på dagen, 2- 3 ganger i uken uten solfaktor, gir tilstrekkelig D-vitamin i sommerhalvåret.
Så svaret er nei, men jeg anbefaler personlig å ta D-vitamin tilskudd i månedene oktober til april».

 

leser sporsmal

 

Om sommeren klarer de fleste av oss å produsere minimuminntaket av  D-vitamin, men studier viser at vi ikke klarer å produsere nok
D-vitamin selv om vinteren. Dette gjelder spesielt oss i nord- områdene.
Mye av D-vitaminet som produseres, lagres i kroppen (i leveren), og brukes når lagret går tomt om høsten og vinteren.
I mange tilfeller har det vist seg at til tross for UV-stråling kan man fortsatt ha vitamin D-mangel. Dette gjelder oftest eldre og mørke hudtyper. De eldre har en redusert evne til å produsere vitamin D, og bør derfor ta ekstra tilskudd selv om de er mye i solen.
Mørkere hudtyper kan også trenge ekstra tilskudd, spesielt hvis de bor i nordlig klima. Mørke hudtyper trenger sju ganger så mye sollys for å produsere samme mengde D-vitamin, som en med lys hud.

Vitamin D er en av de få vitaminene som vi mennesker kan produsere selv (produseres i huden).
Det har fått tilnavnet «solskinns vitaminet» fordi solen (UV-lys) stimulerer produksjonen.
Viktig: Overeksponering av UV stråler kan dessverre også virke motsatt og være kreftfremkallende, samt være med på å ødelegge produksjonen av vitamin-D.

hot

Vitamin D er knyttet til forebygging av sykdommer som kreft, MS, beinskjørhet, diabetes 2, høyt blodtrykk, hjerneslag og depresjon.
Hvis du er bekymret for vitamin D-mangel, ta kontakt med din fastlege for å måle mengden av D-vitamin i blodet.

Her er de norske anbefalingene av D-vitamin dosering:

  • Barn under 2 år: 10 mg/dag
  • 2 – 60 år: 7,5 mikrogram/dag
  • Fra 60 år +, gravide og ammende: 10 mikrogram/dag

Noen av de viktigste kilder for D-vitamin:

  • Sollys
  • Eggeplomme
  • Fet fisk (laks, ørret, sild, makrell)
  • Tran
  • Margarin, enkelte typer gulost og ekstra lett melk
  • Nøtter

laks

Kilder: Se mer informasjon på NHI.NO (Norsk Helseinformatikk)

 

Har du flere spørsmål knyttet til dette, bare spør meg.

Ønsker dere alle en fin sol dag med påfyll av D-vitaminer, men med god solbeskyttelse.

 

Beautyblogg logoMarianne