Dagene er jo helt fantastiske og sommeren i Norge viser seg på det aller vakreste.
Håper dere alle nyter dagene og koser dere sammen med familie og venner.

frukt

Etter en uke med noen hissige magebakterier er det på tide for meg å lade opp med litt ekstra antioksidanter
Heldigvis har vi et stort kirsebærtre i hagen, så veien er ikke lang til en av naturens mest kraftfulle antioksidanter.
Det er ikke alltid vi må kjøpe de dyreste dråpene på helsekosten, når vi kan plukke fritt rundt om i Norges vakre land.
Ta en tur i hagen, eller  besøk din tante/ bestemor eller noen andre du kjenner med frukttrær, det er  alltid noen ekstra bær å få.
signaturklinikken.no/beautyblogg fyller lagrene for vinteren.
Har du noen tips,råd, kommentarer eller bilder om andre godbiter, er det kjempefint om du ønsker å dele det med meg.

Jeg plukket 2 bøtter med kirsebær. Deretter valgte jeg å lage en med ren kirsebærkompott (snittet ut stenene), mens den andre halvparten gikk til syltetøy.

frukt

SE oppskriften  jeg brukte her.

DSC_0606

Kirsebærkompott.

DSC_0605

Kirsebærsyltetøy.

FAKTA OM KIRSEBÆR: 

Kirsebær tilhører plommefamilien og er en sesongfrukt.
Den lille røde frukten er kjent for sin rubinrøde farge og sin gode smak.
Kirsebær er delt inn i to hovedgrupper: søte kirsebær (også kjent som moreller) og sure kirsebær.

GODT FOR HUDEN:

Antioksidanter (A,E,C ) styrker kollagen og forhindrer ødeleggelser av frie radikaler i huden.
Forbedrer elasitet, glød og struktur.
I tillegg til kirsebær må jeg også få lov til å anbefale hudpleieprodukter med antioksidanter for å styrke huden gjennom sommersolen.

HELSEGEVINSTER:

Sure kirsebær er rike på vitamin C og betakaroten.
Kirsebær har mange helsefremmende egenskaper. Det er sytten naturlige forbindelser i kirsebær som inkluderer vitamin A, betakaroten og flavonoider.

(Flavonoider = Finnes i de fleste planter. De er ikke næringsstoffer som vitaminer og mineraler, men forskning viser at de har en helsebringende effekt.
Mange typer er antioksidanter, men de har også andre effekter som gjør dem i stand til å beskytte celler mot skader.
Flavonoider har dermed en gunstig virkning på blant annet kreft og hjerte- og karsykdommer).

Studier viser at kirsebær har et bestemt stoff som heter Super- oksid dismutase, et enzym som fungerer i kroppen som en antioksidant, og som beskytter
celler mot frie radikaler.
Dette gir en rensende effekt på kroppen og gjør den bedre i stand til å kvitte seg med giftstoffer som kan føre til sykdom.

Kirsebær inneholder også melatonin, en potent antioksidant, som forbedrer kroppens døgnrytme og hjelper på søvnmønster.
Når mennesker eldes, avtar kroppens evne til å produsere melatonin, og derfor anbefales kirsebær i kosten.

Flere studier gjort på University of Michigan Health System indikerer at kirsebær bidrar til å forebygge kreft og reduserer smerte og betennelse av leddgikt.
Andre helsegevinster fra kirsebær: økt vekttap, forhindre diabetes, hjertesykdommer, senke kolesterolnivået og bidra til å forhindre hukommelsestap.
Ved å inkludere kirsebær i din daglige kost, kan man få alle fordelene frukten kan tilby.

TIPS FOR Å SPISE:

Spis de rett fra trærne, eller lag en god juice eller smoothie.
Prøv frem ulike varianter, tilsett noen søte frukter som erstatning for sukker.
En av mine favoritter er å kjøre bærene i en stavmikser og helle over andre frukter i en fruktsalat. En fantastisk sommerfrokost eller snacks.
Perfekt over is, yoghurt, vaniljekesam som dessert, eller som fyll i kaker og andre bakverk.
Bare fantasien kan stoppe deg.

 

Beautyblogg logo by Marianne