Medisinske injeksjoner

Alle ønsker å se opplagte og imøtekommende ut.
Har man dype furer og rynker rundt øyne, panne og mellom øynene bidrar dette til at man ofte ser eldre, «strengere» eller irritert ut.

Medisinske injeksjoner er en effektiv behandling som fjerner rynker nesten umiddelbart. Behandlingen passer godt for både menn og kvinner, og effekten varer i snitt ca. 3 måneder.

Du er alltid velkommen innom om du ønsker mer informasjon om behandling med muskelavslappende injeksjon eller en gratis og uforpliktende konsultasjonstime.

Får deg som vil vite alt om sinnarynken har vi laget en egen informasjonsside, hvor du finner svar på alt du lurer på hva gjelder sinnarynken.
Sjekk ut: www.sinnarynke.no

Hva er Botulinumtoksin ?

Botuliniumtoksin A er et bakterielt protein som forekommer naturlig. I kosmetisk øyemed benyttes botuliniumtoksin A til å glatte ut rynker. Azzalure er navnet på et av de kosmetisk godkjente legemidlene som benyttes i denne sammenheng. Azzalure administreres av Galderma (samme leverandør som produserer Restylane).
Vi benytter primært Azzalure da studier og vår egen kliniske erfaring viser at produktet gir raskere effekt, lengre varighet, gjør mindre vondt ved injeksjon, samt også gir et mer naturlig resultat.
Små doser av dette stoffet injiseres rett under huden med en tynn nål, i muskelen som behandles for å redusere rynkene. Det blokkerer nerveimpulsen spesifikt, slik at musklene som er ansvarlige for sammentrekningene som forårsaker rynkene, slapper av. Andre nervefunksjoner, som berøringssansen i huden, påvirkes ikke. Botuliniumtoksin glatter effektivt ut dype furer og rynker, og forebygger også dannelsen av nye rynker. Behandlingen er enkel, rask, effektiv og smertefri.

Hvordan foregår selve behandlingen?

Selve behandlingen tar ca. 10 til 20 minutter og består av 5 injeksjoner (gjelder behandling av sinnarynken) over og mellom øyebrynene. Prosedyren forårsaker minimalt med ubehag, og du kan gjenoppta normale aktiviteter svært snart etter behandlingen.

Et godt resultatet avhenger av at man injiserer akkurat den riktige mengden botuliniumtoksin på riktig sted, og at behandler er flink til å forstå og lese ansiktsanatomi. Det stilles med andre ord store krav til kompetanse og erfaring hos den som skal utføre behandlingen.
Størstedelen av all botuliniumtoksin A som brukes i Norge blir brukt på medisinske tilstander, som anspent kjeve, kjevelåsninger, migrene, muskelspasmer ved celebral parese, hyperhidrose etc.

Hvilke områder eller rynker kan vi behandle med botuliniumtoksin?

Sinnarynke
Panne
Øyenbrynsløft
Rynker rundt øynene
Rynker på nesen
Reduksjon av tannkjøttsmil (gummysmile)
Sur munn
Røykelinjer over munn
Anspent kjeve/ tanngnisning
Migrene
Overdreven svette i armhuler

Hvor lenge varer effekten av behandlingen?

Den første effekten av en behandling med botuliniumtoksinet Azzalure begynner normalt å synes innen 2 til 3 dager, og full effekt etter 1 til 2 uker. Effekten av injeksjonene er alltid midlertidig.
I sinnarynken, panne og kråketær varer effekten vanligvis i omtrent 3-5 måneder, noen ganger mer. Andre indikasjoner som overdreven svettebehandling i armhuler kan ha en effekt opptil 9 måneder.
Neste behandling er avhengig av hvor lenge effekten varer hos hver enkelt pasient. Det er viktig at en ikke gjentar behandlingen hyppigere enn hver 3. måned.

Kan alle behandles med botuliniumtoksin?

Alle kan i utgangspunktet behandles med botuliniumtoksin, men følgende behandles ikke: Gravide og ammende, eller de med en hudinfeksjon i det planlagte behandlingsområdet.

Før enhver behandling med botuliniumtoksin gjennomføres det alltid en konsultasjon.
Her vil man gå gjennom inforomasjon og behandlingsskjema, selve behandlingen og tiden etterpå.

Bruker menn botulinumtoksin ?

Behandling med botuliniumtoksin benyttes både av menn og kvinner. Det er et økende antall menn som benytter botuliniumtoksin. Etterspurte behandlingsområder fra menn er svettebehandling, samt behandling av sinnarynke, pannerynker og rynkene rundt øynene.

Hva er risikoen og bivirkningene forbundet med botuliniumtoksin?

Du bør informere behandleren din hvis du opplever bivirkninger.
Bivirkninger som observeres etter behandling med botuliniumtoksin A for denne indikasjonen fører hovedsakelig til reaksjoner på injeksjonsstedet, som smerter, ubehag, stikking eller bloduttredelser. Det er også mulig at du får hodepine.
I sjeldnere tilfeller kan effekten av botuliniumtoksin spre seg til uønskede muskler rundt bekymringslinjene, og dermed føre til forbigående tunge øvre øyelokk, trette øyne, hovne øyelokk, rennende øyne, tørre øyne eller rykninger i musklene rundt øyet.
I sjeldne tilfeller kan det oppstå synsforstyrrelser, uklart syn, dobbeltsyn eller øyebevegelseslidelser. Svimmelhet, kløe eller utslett, samt allergiske reaksjoner er mindre vanlige bivirkninger.
Vanligvis oppstår disse bivirkningene i løpet av den første uken etter injeksjonene. De varer normalt ikke lenge, og har mild til moderat alvorlighetsgrad. Risikoen for potensielt farlige bivirkninger er svært lav, men kan øke hos pasienter med svelgeforstyrrelser, visse nevromuskulære lidelser, eksisterende lungeproblemer eller hos pasienter som behandles med legemidler som kan forsterke effekten av botuliniumtoksin. Det er viktig at du informerer behandler hvis du lider eller har lidt av noen sykdommer, eller dersom du behandles med legemidler.
Følgende bivirkninger er spesielt viktige, og du må oppsøke lege umiddelbart dersom du legger merke til dem:
• Dersom du har problemer med å puste, svelge eller snakke.
• Dersom ansiktet ditt hovner opp eller huden blir rød og du får kløende, hovne utslett.
Dersom du oppsøker andre spesialister av andre årsaker, må du informere dem om behandlingen med botuliniumtoksin.
Informasjonsheftet i pakningen med legemiddelet forteller mer om de mulige bivirkningene. Rådfør deg med din lege dersom du har spørsmål eller er usikker på noe.

Gjør det vondt?

Stikkene ved behandlingene er små og ubetydelige. Noen synes at det kjennes ut som myggstikk eller at det kan svi litt.

Er det noe jeg som kunde skal tenke på etter behandling med botuliniumtoksin?

Du bør unngå å massere det behandlede området rett etter behandling, ettersom massasje kan spre botulinumtoksin til nærliggende nerveender/muskler, som derved kan inaktiveres for en tid.

Et godt tips er derimot å bruke de aktuelle musklene så mye som mulig de første 3 til 4 timene etter behandlingen. Dette øker absorbsjonen av botulinumtoksinet og effekten av behandlingen.