Forbrukertrender 2014

I Stockholm forrige uke ble jeg presentert for den nyeste undersøkelsen om forbrukertrenden i Sverige.
Galderma hadde gjort en spørreunderrsøkelse blandt 300 sluttbrukere (personer som hadde gjort injeksjonsbehandling).
Bransjen i Norge er så og si nesten lik Sverige i atferdsmønster og idealer.
Ut i fra hva media presenterer er det yngre jenter med store lepper og overbehandlede kjendiser som er den største gruppen.
Dette kommer tydelig frem i spørsmålet: Hva er kundene mest urolige for?
Her svarte 60,8 % at de var redde for å bli overbehandlet.
Dette mener jeg pressen må ta mye av skylden for, når dette er hovedfokuset!
Spørsmålet om  hvem som egentlig benytter seg av estetiske behandlinger er nok også feiloppfattet av mange.
Det undersøkelsen viser er en trend blandt voksne selvsikre kvinner, som ønsker å skru klokken noen år tilbake, men ikke for langt.
70 % er kvinner mellom 40 -50 år.
Det handler om å se 5 år yngre ut, ikke 15 eller 20 år yngre.
Det handler om å trives med seg selv, samt å «matche» sitt eget speilbilde om hvordan man føler seg på innsiden.
Utseende skal oppfylle ens målsetningner om en god, sunn og frisk livstil.

Det som var mest oppsiktsvekkende var den nye “selfie” trenden som har dukket opp. Man er alltid på jakt etter det perfekte bildet på sosiale medier.
I følge undersøkelsen sier 1 av 5 at de søker til estetiske behandlinger på grunn av sosiale medier og det perfekte «selfie».
Som flere sier : Jeg vil være en “photoshoppet” utgave av meg selv.

Her er forbruker adferden i skandinavia:

ALDER

Fortsatt er kvinner mest representert (8 av 10 er kvinner), men mennene er utgjør nå en relativ stor kundegruppe.

Hvilke dag foretrekker man behandling?
Fredag= 55,8%

Torsdag= 17,5%
Slutten av uken er mest populeær, de fleste ønsker noen dager recovery time.

Hvilke tid på året er mest populær?
November= 24,7%
Desember= 23,3%
Begrunnelse: Før julefest og nyttårsfesten ønsker man å se ekstra bra ut.

Mars= 7,6%
April= 8,7%
Mai= 10,2%
Begrunnelse: Før sommerferien ønsker man å se ekstra bra ut.

Hvor søker forbrukeren informasjon om behandlinger?
Fra venner= 33,9%
Internett= 34,8%
Ca. 70% av kundene kommer godt forberedte og informerte til første time.

 

Hvorfor

 

Feel-good factoren skårer høyest på kvinner over 40 år.
Disse er mer bevisst på at «less is more» og at de ønsker å se like bra ut som de føler seg.

 

reversere

Over 90% av alle som utfører behandlinger, ønsker å se yngre ut.

Hvem er v