Hvordan bli kvitt kviser?

Her er skjønnhetsspørsmålet som ble mest googlet på i 2014!

jonlangeland-e14216720432081

Denne uken på Beautyblogg har vi fått svar på de 10 skjønnhetsspørsmålene som ble mest googlet i 2014.
Noen av de mest anerkjente norske ekspertene innenfor de ulike feltene har svart på spørsmålene, og vi har nå kommet til toppen av listen.

Tusen takk til alle ekspertene som har bidratt i disse casene.

Kviser er et allment hudproblem. Hvis ikke du sliter med kviser fast eller innimellom, kjenner du nok helt sikkert noen som gjør det.
Jeg har selv slitt med kviser gjennom hele ungdomstiden og langt ut i voksen alder.
Det er som Dr. Langeland snakker om i intervjuet nedenfor, at det går på selvtilliten løs. Kviser lager ikke bare arr i huden, men også i sjelen.

Her får vi svarene fra en av norges mest anerkjente hudleger, Dr. Jon Langeland, som er spesialist på hudproblemer.
Dette er et intervju som MÅ leses! Les,lær og få svar på hva hvordan du på best mulig måte kan bli kvitt kviser.

KVISER KAN VÆRE ET STORT PROBLEM OG PÅVIRKE SELVFØLELSE, SOSIALT LIV, OG PÅ ALLE MÅTER SETTE VARIGE SPOR.

Det finnes svært mange som ikke får aksept på at dette er en sykdom, men kviser er og blir en betennelsessykdom/ hudlidelse.
Derfor er det viktig at helsepersonell (helsesøstre) og fastleger, samt lærere og andre ansvarlige «omgivelser» (foreldre), har kunnskaper og strategier som kan hjelpe der det trengs.
Jeg møter fortsatt daglig ungdommer med store arrdannelser på kropp og ansikt (og «sjel»), og der våre behandlingsmetoder med laser osv. ikke gir vesentlig bedring, sier Langeland.
Dette burde gi oss alle en ekstra påminnelse om at aknepasienter må tas på alvor, og at terskelen for tilbud om behandling BØR være lav!

HVA ER KVISE
En kvise oppstår hvis en pore i huden blir tettet igjen, slik at fettstoffer hoper seg opp nede i huden. Porer er åpninger i huden som lager hår og fett.
Fettstoffene kommer til hudoverflaten for å beskytte den mot bakterier og fra å tørke ut.
Når talget – som fettstoffene kalles – hoper seg opp under hudoverflaten, blir huden øm, rød og hoven.
Til slutt dannes det puss eller verk som hjelper til med å fjerne talget fra porene.

BEHANDLING MOT AKNE/KVISER.

• I første omgang er det vanlig å behandle med lokale midler, som kan påvirke proppedannelsen og betennelsen i talgkjertlene, gjerne med benzoylperoksyd, som fås i et reseptfritt middel Basiron.
    Benzoylperoksid har gjennom sin oksyderende evne en bakteriedrepende effekt, og hemmer Propionibacterium acnes nedbryting av triglyserider til frie fettsyrer, hvilket anses å ha sentral betydning for dannelse av akne.
    Den «keratolytiske» effekten forårsakes av at benzoylperoksid gir avskalling av epidermis, og oppløser keratin som tilstopper talgkjertlenes utførselsganger.
  • I tillegg benyttes ofte et lokalt antibiotikum Dalacin, som også kan smøres på huden. I lette tilfeller, kan Basiron og Dalacin i kombinasjon fungere bra.
  • NB! Dalacin bør bare benyttes i en tidsbegrenset periode, og IKKE samtidig med tetracyclin, da det øker risikoen for «resistensutvikling» (dvs. motstandsdyktige bakterier).
  • Om det ikke er nok kan man bytte Basiron med EpiDuo (reseptpliktig). EpiDuo inneholder, i tillegg til benzoylperoksyd, adaptalen, som kan regulere talgkjertlene.
  • Dersom lokalbehandling ikke er nok, kan det foreskrives antibiotika. Mest brukt er tetracyliner, spesielt lymecyclin.
    Tetracycliner må ikke benyttes av barn under 12 år pga. risiko for misfargede tenner, og skal vanligvis ikke brukes mer enn 3. mnd om gangen.

Ved stadig tilbakefall etter tetracyclin tabletter, kan det tenkes at man bør overveie isotretinoin (tidl Roaccutane).
  • Det finnes også en p-pille som er spesielt beregnet på dem med kviser, og inneholder et antiandrogen.
    Dette er et hormon som kan motvirke den (u-)«naturlige» stimuleringen av talgkjertler som finnes hos aknepasienter, også selv om de ikke har fått påvist hormonforstyrrelse.
    Man kan tenke seg at det er en arvelighet som gjør at talgkjertlene slår ut mer hos noen enn andre, selv om disse har normale hormonmengder.
  • Det eneste medikamentet som kan kurere, og gi varig effekt ved uttalt dyp akne er isotretinoin (tidl Roaccutane). NB! Krever resept fra lege.
    Den viktigste, potensielle risikoen ved medikamentet er misdannelser ved svangerskap, som alltid må unngås under behandlingen og minst en (1) mnd etterpå.
    Det er også andre potensielle bivirkninger, som depresjon beskrevet med dette preparatet , men relativt sjelden.

Risiko for forskjellige bivirkninger må alltid informeres om, og vurderes opp mot alvorligheten av det som skal behandles.
    Allikevel bør det ikke føre til kategorisk avstandstagen fra et medikament, som ikke sjelden kan bety en svært stor forskjell for mange pasienter.

ANDRE TIPS.
Ellers går det mye rykter om at kosten er den viktigste årsaken til at man får kviser.
Det er aldri blitt bevist, men for den enkelte så kan det kanskje merkes forverring ved enkelte typer inntak som melk, rødvin eller annet.
Det er ikke skadelig å avstå fra de tingene man mistenker kan forverre kvisedannelser, om det er noen få, men det er liten grunn til å underkaste seg et omfattende kostregime ut fra det man vet i dag.

Hudpleiere kan være til god hjelp for aknepasienter, men man bør ikke overdrive trykking og klemming, og heller ikke vente for lenge med å sende videre til hudlege ved kraftige tilfeller.

Hilsen Dr. Jon Langeland.